Nascido em 7 de Janeiro de 1959, em Vale de Prazeres, Concelho do Fundão, Portugal, nacionalidade portuguesa.
Licenciado pela Escola Superior de Belas Artes de Lisboa, Departamento de Arquitectura.
«A possibilidade de acesso à obra de um artista é a condição "material" para que ele nos seja presente; a publicação deste livro volta a permitir a descoberta do poeta José Afonso. A alteração mais importante que surge nesta edição reside numa nova sequência dos textos não musicados, e corresponde assim também ao desejo de José Afonso de ver publicada a sua obra poética de uma forma cronologicamente tão rigorosa quanto possível. Infelizmente, nem sempre pude corresponder a esse desiderato de forma indesmentível, já que o autor raramente datava os seus textos, e também porque, com a morte de Santos Barros, a identificação temporal dos poemas escritos entre Março e Agosto de 1981 (cerca de metade do corpus não musicado) se tomou impossível devido à sua dispersão no volume que aquele organizou. Mas o confronto com edições mais antigas dos textos de José Afonso, especialmente as coordenadas por Viale Moutinho (José Afonso, 1972 e 1975), em que são publicados poemas não musicados, bem como a datação de alguns textos, permitiram-me chegar a um critério cronológico fiável.»
Da Nota Prévia
This proposal for the Guggenheim Museum in Helsinki highlights the relationship between art and architecture through the "NEST" form inspired on the piece "Sleeping-bird" from the designer Timo Sarpaneva. The design process had as a starting point the international constellation network of the Guggenheim Museums. It was extremely important to emphasize the interconnection between the Guggenheim Musems: NewYork, Bilbao, Venice and Abu Dhabi. Using a geometric process several meridians (by Google-Earth) were delineated departing from the existing locations converging into a unique "G/H-POINT" (Guggenheim Helsinki - Point), symbolically represented by the vertical Wind-Tower. The Museum is integrated into the city historic plan with the two grids direction from the urban context.The tree bridge, the walking roof and the patio reflects the nature and the lake, creating space to explore new public areas and green ideas. The project is an Open Art Box of Art and Architecture...
«Before a project for any abstract space destined to music conservatory, the architectural solution could have been found in the study of regularity, symmetry, proportions, harmony, it could be at the junction of fragmented spaces whith a proper resonance appropriate to each instrument, in the collage of several ideas or, on the contrary, in this case, we are facing a concrete work what registers the synthesis of the research over several years on the subject of recycling, recuse, readjust and reduce, creating a new environment where music and architecture merge into an innate harmony. I can not forget the words of Professor João Paulo (Professor of the Conservatory and Pianist), the new director of CRCB school, when he met me for the first time: ""The architect José Afonso knew the prior space and now I entered in this renovated space and felt a great harmony in all environments and a rhythm where music intersects whith architecture!..."
"Que mejor local para experimentar la aplicación del textil a la arquitectura que el edificio donde, durante muchos años, se produjeron textiles, y donde se puede ahora redescubrir la manufacturación textil desde la clasificación de los hilos hasta la fabricación, con las antiguas máquinas nuevamente en funcionamiento…"