Painting with scissors: How Matisse bowed out in a riot of colorful shapes and patterns.
Henri Matisse (1869 1954) was a fighting spirit. Despite a cancer diagnosis in 1941, increasing frailty and the confines of a wheelchair, the indomitable Frenchman never stopped in his quest to make art. With what he called une seconde vie, a second life, he embarked on a remarkable collage period, cutting and pasting pieces of colored paper into gouaches decoupees of birds, plants, flowers, and the female form.
Emphasizing color and contrast, the cut-out technique generated both striking lines and vivid juxtapositions. In works such as The Fall of Icarus (1943), The Blue Nude (1952), The Snail (1953), and La Gerbe (1953), clean forms and elemental structures power a compositional force that belies the work s decorative appeal, at once tightly organized and infectious with joie de vivre. As his work progressed, Matisse s excitement with his results fueled ever-larger pieces, advancing from small works to vast wall-sized murals.
As his final years approached, Matisse reveled in the simplicity and brilliance of these pieces, avowing, Only what I created after the illness constitutes my real self: free, liberated... In this essential introductory book, we revisit this joyful final chapter of Matisse long and prodigious career, examining how the cut-outs encapsulated the artist s many years exploring the possibilities of composition, form, and color.
Durante o Renascimento, vários grandes artistas
homossexuais, de Leonardo da Vinci, Botticelli e
Michelangelo e Raphael, transformou a história da arte,
buscando a imitação cada vez mais próxima da natureza
ao mesmo tempo adaptá-lo a seu gosto. Em sua arte
nasceram seres ambíguos, metade homem, metade
mulher, seios femininos foram plantadas em bustos do sexo
masculino e um olhar do jovem espreitou por baixo das
pálpebras de Madonna.
Tamara de Lempicka (1898-1980) esteve bem no centro da
sofisticação do mundo das artes da Paris dos anos 20 e 30. O seu
gosto por mulheres bonitas, carros elegantes e pela metrópole
moderna, formam o conjunto de motivos para os seus quadros, o que
veio a definir e enformar o seu estilo artístico.
Simultaneamente, Tamara de Lempicka encetava uma nova forma de
estar na vida, nos ecrãs, representando um novo conceito feminino,
para as novas mulheres, no papel de uma mulher confiante e segura
face aos aspectos em mutação do ser feminino e do ser masculino, na
nova sociedade. O mesmo sentido de estilo é reflectido através do
culto futurista da velocidade, ou, na nova estética do design de
objectos domésticos promovida pela Bauhaus, e pelo estilo dandy de
George Brummell. A pintura mais famosa de Tamara de Lempicka, o
Auto-Retrato, ou Tamara num Bugatti Verde, apresenta a artista em
pose dandy no feminino, numa fresca elegância.
Seja como artista Art-Déco, pós Cubista, ou, Neo Classicista, de
Lempicka interviu no gosto de um imenso publico abastado e
cosmopolita que se identificava com o seu trabalho.
Todos os livros da série Basic Art, da Taschen, incluem:
Um resumo detalhado e organizado de forma cronológica sobre a
vida e obra do artista descrevendo a sua importância histórica e
cultural
Cerca de 100 ilustrações a cores com legendas explicativas
Uma biografia concisa
A arte de Gustav Klimt expressa a atmosfera apocalíptica da sociedade de Viena,
da classe média alta, na passagem para o século 20, uma sociedade que cultiva
uma consciência estética e o culto do prazer.
Klimt e os seus contemporaneos procuravam a beleza para ganhar renome e fama.
Gustav Klimt, de facto, ficaria para a história como um dos grandes pintores do
erotismo e um dos maiores artistas gráficos do seu tempo. Os seus desenhos
bastante admirados pela excelência artística inerente, são dominados pelo retrato
sensual de mulheres assombradas pela figura da morte. A morte é omnipresente
nas suas obras, uma protagonista.
Picasso costumava dizer de Dalí que ele era um motor que nunca
desligava. Dali por sua vez, dizia-se um génio com o direito de
cometer todas as loucuras que lhe viessem à cabeça.
Pintor, escultor, escritor e realizador, Salvador Dali (1904-1989) foi
um dos grandes excêntricos do século vinte, um agitador que gerava
polémica fosse onde fosse. Dali foi pioneiro na adaptação das ideias e
teorias psicanalíticas de Sigmund Freud à pintura e ao mundo das
artes em geral. Dali demonstrou uma sensibilidade extraordinária, ao
lidar com os estados mais profundos da consciência de forma
equilibrada, mantendo sempre uma enorme uma preocupação pela
precisão.
Esta vivida biografia apresenta Dali, o infame surrealista, em todo o
seu espectro de cor e pelas suas próprias palavras. As suas ideias
extremamente provocantes, estão todas contidas neste livro, desde
os relógios liquefeitos à famosa girafa em chamas. O fenómeno
excepcional que foi Salvador Dali é aqui amplamente representado,
sob todos os seus prismas e nos mais diversos contextos da sua
obra.
Todos os livros da série Basic Art, da Taschen, incluem:
Um resumo detalhado e organizado de forma cronológica sobre a
vida e obra do artista descrevendo a sua importância histórica e
cultural
Cerca de 100 ilustrações a cores com legendas explicativas
Uma biografia concisa
Pintor de batalhas dramáticas e mitologia erótica, senhor Pedro Pablo Rubens foi figura chave no mundo artístico do século XVI e uma bandeira da cor, do movimento e da sensualidade do Barroco.A sua prolífica obra inclui retábulos, retratos, paisagens e pinturas históricas, sem esquecer os famosos nus de mulheres de formas generosas.
Towards the end of his monumental career as a painter, sculptor, and lithographer, an elderly, sickly Matisse was unable to stand and use a paintbrush for a longer period of time. In this late phase of his life--he was almost 80 years of age--he developed the technique of 'carving into color', creating bright, bold paper cut-outs. Though dismissed by some contemporary critics as the folly of a senile old man, these gouaches decoupées (gouache cut-outs) in fact represented a revolution in modern art, a whole new medium that re-imagined the age-old conflict between color and line.This fresh, standard TASCHEN edition of the first volume of our original prize-winning XL book provides a thorough historical context to Matisse's cut-outs, tracing their roots in his 1930 trip to Tahiti, through to his final years in Nice. It includes many photos of Matisse, some rare images, by Henri Cartier-Bresson and the filmmaker F.W. Murnau and text from Matisse, publisher E. Tériade, the poets Louis Aragon, Henri Michaux, and Pierre Reverdy, and Matisse's son-in-law, Georges Duthuit.In their deceptive simplicity, the cut-outs achieved both a sculptural quality and an early minimalist abstraction which would profoundly influence generations of artists to come. Exuberant, multi-hued, and often grand in scale, these works are true pillars of 20th century art, and as bold and innovative to behold today as they were in Matisse's lifetime.
This important addition to our understanding of art history’s masterworks puts some of the world's most famous paintings under a magnifying glass to uncover their most small and subtle elements and all they reveal about a bygone time, place, and culture.
Guiding our eye to the minutiae of subject and symbolism, authors Rose-Marie and Rainer Hagen allow even the most familiar of pictures to come alive anew through their intricacies and intrigues. Is the bride pregnant? Why does the man wear a beret? How does the shadow of war hang over a scene of dancing? Along the way, we travel from Ancient Egypt through to modern Europe, from the Renaissance to the Roaring Twenties. We meet Greek heroes and poor German poets and roam from cathedrals to cabaret bars, from the Garden of Eden to a Garden Bench in rural France.
As we pick apart each painting and then reassemble it like a giant jigsaw puzzle, these celebrated canvases captivate not only in their sheer wealth of details but also in the witness they bear to the fashions and trends, people and politics, loves and lifestyles of their time.